Mitsubishi i (三菱 · i Mitsubishi i?) Adalah kereta kei dari pembuat Mitsubishi Motors, pertama kali dikeluarkan pada Januari 2006, [1] dua puluh lapan bulan selepas kemunculan sulung pada 2003 Frankfurt Motor Show. [2] Ia adalah empat pertama kereta -door sejak tahun 1960-an untuk menggunakan "midship belakang" Persediaan dengan enjin belakang penumpang, dalam usaha untuk meningkatkan keselamatan dan ruang dalaman tanpa memperbesar luaran secara keseluruhan. [1] [3]
Susun atur inovatif dan gaya dari i terbukti sebagai kejayaan yang kritikal dan komersil serta-merta, melebihi awal sasaran jualan Mitsubishi sebanyak 20 peratus dan memenangi anugerah tiga belas dalam tahun pertama. [4] [5] Meskipun dirancang dengan Jepun kelas kereta cahaya keijidōsha dalam fikiran , perhatian yang dihasilkan membawa kepada pengenalan kembali dalam pasaran pemanduan sebelah kanan di Asia, Oceania dan Eropah. Ia juga digunakan sebagai asas dari 2009 i-MiEV bateri kenderaan elektrik.
Friday, 24 October 2014
Honda Life Pastel
Honda Hidup adalah nama yang digunakan di atas pelbagai kereta kei dihasilkan oleh Honda: kereta penumpang, microvans dan trak kei. Siri pertama papan nama yang dibina antara tahun 1971 dan 1974, dengan nama yang sedang dihidupkan kembali pada tahun 1997. Honda Life jarang dipasarkan di luar Jepun
Daihatsu Tanto
Daihatsu Tanto diperkenalkan akhir tahun 2003 Tokyo acara itu sebagai kenderaan konsep yang didasarkan pada 'tinggi' gaya badan Daihatsu Move. Kereta itu telah diperkenalkan ke dalam pasaran Jepun pada tahun 2003. Tanto adalah kereta Kei. Di antara ciri-ciri utama kereta ini adalah satu sisi kanan pintu belakang biasa manakala di sebelah kiri, pintu belakang pintu gelangsar tanpa tiang pertengahan. Tanto Custom ditambahkan pada Julai 2005.
Daihatsu Copen
Daihatsu Copen adalah roadster 2 pintu dengan hardtop ditarik aluminium dibina oleh syarikat kereta Jepun Daihatsu. Ia memulakan kerjaya pada tahun 1999 di Tokyo Motor Show, seperti konsep Daihatsu Copen. Model generasi kedua memulakan kerjaya sebagai Kopen (Masa Depan Termasuk) di 2013 Tokyo Motor Showre
Daihatsu Move
Daihatsu Move adalah kereta kei, yang dihasilkan oleh pembuat Jepun Daihatsu sejak Ogos 1995. Pindah ini dirancang untuk menjadi setinggi kereta kompak seperti Suzuki Wagon R. Daihatsu berjaya menjual 500,000 Bergerak selama tiga tahun pertama pengeluaran. Pindahkan dibina di atas casis Daihatsu Cuore tetapi dengan badan yang lebih tinggi.
Honda N360
Honda N360 adalah kereta kei, direka dan dibina oleh Honda dan dihasilkan dari Mac 1967 sampai tahun 1970, manakala N600 yang lebih besar telah dipasarkan melalui 1973. Selepas facelift Januari 1970, N360 menjadi NIII360 dan berterusan dalam pengeluaran sehingga 1972.
Kereta itu dipaparkan pacuan roda depan dan, empat lejang, 354 cc, 31 hp (23 kW) enjin dua silinder berpendingin udara, yang dipinjam dari motosikal Honda CB450. Anjakan dikurangkan supaya mematuhi undang-undang kereta kei yang ditetapkan maksimum enjin anjakan yang dibenarkan. Enjin yang sama juga digunakan pada Honda Vamos, dengan sinar gandar / belakang daun musim bunga penggantungan. "N" awalan singkatan dari perkataan Jepun "norimono" yang bermaksud "kenderaan" dalam bahasa Inggeris. Dimensi luaran adalah sesuai dengan peraturan pemerintah Jepun mengenai kereta kei, bagaimanapun, kenderaan dipasang dengan 402 cc dan 599 cc enjin terlalu besar untuk kategori, dan sebahagian besarnya bertujuan untuk jualan antarabangsa.
Kereta itu dipaparkan pacuan roda depan dan, empat lejang, 354 cc, 31 hp (23 kW) enjin dua silinder berpendingin udara, yang dipinjam dari motosikal Honda CB450. Anjakan dikurangkan supaya mematuhi undang-undang kereta kei yang ditetapkan maksimum enjin anjakan yang dibenarkan. Enjin yang sama juga digunakan pada Honda Vamos, dengan sinar gandar / belakang daun musim bunga penggantungan. "N" awalan singkatan dari perkataan Jepun "norimono" yang bermaksud "kenderaan" dalam bahasa Inggeris. Dimensi luaran adalah sesuai dengan peraturan pemerintah Jepun mengenai kereta kei, bagaimanapun, kenderaan dipasang dengan 402 cc dan 599 cc enjin terlalu besar untuk kategori, dan sebahagian besarnya bertujuan untuk jualan antarabangsa.
Mazda R360
The R360 adalah kereta sebenar pertama Mazda - dua pintu, empat tempat duduk rampasan kuasa. Diperkenalkan pada tahun 1960, ia memaparkan 69 inci pendek (1753 mm) wheelbase dan beratnya hanya £ 838 (380 kg). Hal ini didukung oleh berpendingin udara 356 cc enjin V-twin belakang yang dipasang memadamkan kira-kira 16 hp (12 kW) [1] dan £ 16 · kaki (22 Nm). Kereta itu mampu sekitar 52 mph (84 km / h). [Rujukan?] Ia mempunyai manual 4-speed atau dua-kelajuan transmisi automatik. [1] Penggantungan, depan dan belakang, adalah getah "mata air" dan kilasan bar. [rujukan?]
Dalam masa beberapa tahun untuk memperkenalkan R360, Mazda telah menangkap banyak (kereta kei) pasar ringan di Jepun. Ia ditambah dengan Mazda P360 "Carol" 2 + 2 pada tahun 1962, dan juga versi ditukar pada tahun 1964. Pengeluaran R360 berlangsung selama enam tahun.
Dalam masa beberapa tahun untuk memperkenalkan R360, Mazda telah menangkap banyak (kereta kei) pasar ringan di Jepun. Ia ditambah dengan Mazda P360 "Carol" 2 + 2 pada tahun 1962, dan juga versi ditukar pada tahun 1964. Pengeluaran R360 berlangsung selama enam tahun.
Suzuki Suzulight
Suzulight adalah jenama yang digunakan untuk Kei Jidosha kereta kecil yang dibina oleh Suzuki Motor Corporation dari tahun 1955 hingga tahun 1969. Mereka adalah entri pertama Suzuki menjadi industri automotif, yang mempunyai motosikal sebelum ini hanya dihasilkan. Sedan Suzulight dan van cahaya semua telah melintang dipasang enjin dan roda depan. The Suzulight Menjalankan trak dan van merupakan orang pertama yang menggunakan label Carry, masih sekitar hari ini.
Asal Usur SmartCar
Kei car, K-car, atau keijidōsha (軽自動車?, bermaksud "kereta ringan") (disebut /keːdʑidoːɕa/), merupakan kategori kereta kecil diJepun, termasuklah kereta penumpang, van serta lori pikap. Ia direkabentuk sebegitu rupa untuk mengeksploitasi potongan cukai daninsurans, dan di kawasan luar bandar pula ia dikecualikan daripada keperluan ruangan parkir yang mencukupi.[1][2] Piawaian ini mula diasaskan pada penghujung Perang Dunia Kedua, di mana kebanyakan rakyat Jepun tidak mampu memiliki sebuah kereta tetapi mampu memiliki sebuah motosikal. Piawaian kereta kei car mula dibentuk bagi menggalakkan pertumbuhan industri automotif serta untuk menawarkan kaedah penghantaran alternatif kepada kedai dan perusahaan kecil.
Oleh kerana peraturan hanya mengehadkan saiz fizikal, saiz enjin serta kuasa kuda, pengeluar kereta sering menerapkan banyak teknologi canggih bagi kelas berkenaan. Hasilnya, kereta kei car sering dipasang dengan enjin pernafasan paksaan, transmisi automatik dan CVT, sistem pacuan roda hadapan, roda belakang dan empat roda, pacuan hibrid, penyaman udara, GPS serta banyak lagi.
Subscribe to:
Posts (Atom)